Natuurlijke keerpunten in je leven en werk

Door Martin Thoolen,
geplaatst op 25 juni 2026.
Lezen in 4 minuten.

Tijdens mijn ontdekkingsreizen over de wereld ontving ik inspiratie uit onverwachte ontmoetingen die ik graag met je deel. Soms moet je (ver) weggaan om dichterbij te komen. Deze keer: ‘Keerpunten’ in Rockhampton, Queensland, Australië.

Sommige tijden en plekken zijn een natuurlijk keerpunt. Zoals dat de aarde zo draait dat we de langste of de kortste dag meemaken naar minder of meer licht, zijn er ook natuurlijke keerpunten in je leven of in je werk.

Ik sta hier onder een zonnewende-monument in Rockhampton in Centraal-Queensland, Australië, waar letterlijk de Steenbokskeerkring pal door loopt. Op de dag van de zonnewende schijnt het zonlicht om exact het middaguur recht door de spiraal heen op een markeringspunt op de grond zonder enige schaduw, wat bewijst dat de zon loodrecht boven de stad staat.

KEERPUNTEN 2 - Natuurlijke keerpunten in je leven en werk


Ik realiseerde me eens te meer dat we allemaal natuurlijke hoogte- en dieptepunten meemaken in het leven en in de loopbaan. Ik vroeg me af: ‘maar waarom dan, en wat doet ieder van ons met keerpunten in zijn of haar leven of loopbaan? Hoe kunnen ze ons helpen i.p.v. ertegen te vechten? Hier vind je een paar antwoorden:

Hoogte- en dieptepunten

Hier op aarde met één zon en één maan en met onze atmosfeer hebben we met polariteiten te maken, namelijk: dag en nacht, eb en vloed, in- en uitademing, in- en ontspanning, meevallers en tegenvallers, licht- en schaduwkanten buiten en binnen ons. Het zijn hier natuurwetten waar wij allemaal aan onderworpen zijn. En ze zijn er… om van te leren.

En, of we het nu willen of niet, meevallers en tegenslagen komen gewoon op ons af. Klaarblijkelijk maken we ze van wieg tot graf allemaal mee. Aan de ene kant: successen, winnen, geluk en hoogtepunten, die laten zien waar we toe in staat zijn en soms de wind mee hebben. Ze ontsluieren onze talenten en potentieel. Hoe mooi is dat.

Maar waarom moeten we hier dan ook mislukkingen, tegenslagen, pech, verlies en dieptepunten meemaken? Simpelweg om ook op een ‘andere’ manier te leren.

Sommige culturen cultiveren dat je alleen moet winnen, of succes en geluk moet hebben of nastreven, of najagen. Zo herinner ik me één van de trainingen over baanverlies die ik had ontwikkeld en uitvoerde in Den Bosch voor de Rijksoverheid.

In een pauze aan de bar kom ik een andere trainingsgroep uit Groot-Brittannië tegen die een internationale training krijgen over ‘winnen’. Ik raak even in gesprek met mijn buurman die aan die training deelneemt en een boek voor zich heeft liggen met een grote foto voorop van de auteur, een soort Dr. Phil met bretels aan, met in grote letters de titel: ‘Winning’. Ik vraag aan mijn buurman: “hoe gaan jullie met verlies om?” Hij is met stomheid geslagen en hij geeft geen antwoord. Alsof verlies niet mag bestaan. Want dat brengt minder geld, winst, status, succes, erkenning en waardering op in sommige culturen.

Een keerpunt naar tijdelijk verlies, pech, en tegenslag

Soms draait de wind tegen je. En, is er opeens autopech, of wordt iemand dichtbij ernstig ziek, of word je onrechtvaardig een promotie ontzegd of de laan uitgeschopt. Of beland je ongewild in rechtszaken die onder je huid kruipen. ‘Shit Happens’.

Hoe meer je denkt dat het niet zou mogen bestaan en wilt wegduwen, des te harder komt het vroeger of later als een kosmische boemerang op je af. Waarom? Om ook anders te leren van het leven.

Op het moment dat je accepteert dat het er is, ook al is het naar of vreselijk wat er gebeurt, dan komt er een nieuwe kans van leren. Namelijk hoe je er mee omgaat en welke inzichten je verder brengen om een oprecht, vreedzaam en echt mens te zijn voor jezelf, anderen en je natuurlijke omgeving. Dan wordt de nare ervaring heilzaam.

Zoals bij mijn eigen moeder die 10 jaar lang dementie had en me op een gegeven moment niet meer herkende. Het bracht me kwetsbaarheid, grotere liefde en dankbaarheid die ik daarvoor niet zo voelde. Autopech op de eerste kerstnacht afgelopen jaar met minus vier graden aan de kant van de weg, gaf me hoe ik aan crisismanagement kon doen. Een voormalig manager die mij decennia geleden zwart probeerde te maken en een vertekend dossier aan het opbouwen was toen ik nog in dienst werkte, bracht me dat ik me nadien zelf beter leerde te beschermen en niet iedereen klakkeloos kon vertrouwen.

En hoe vaak hoor je het eigenlijk niet: toen mijn hart brak, is mijn hart meer opengegaan. Of, ik heb het meeste geleerd van mijn fouten, niet zozeer van wat ik allemaal goed heb gedaan. Of, het meeste wat me wakker heeft geschud, was toen ik op de bodem zat.

En na een periode met verlies, of pech, of tegenslag te maken hebben gehad, komt er vroeg of laat een keerpunt naar meer winst, geluk en succes. Tenminste, als je de natuur haar werk laat doen. Als je vasthoudt aan hoe iets dient te zijn, maar geen realiteit is, houd je jezelf voor de gek. Dan neemt verbittering het van je over. En dan houd je juist de tegenslag langer in stand. En dat kan je zelfs tot aan je dood hier volhouden.

Als je echter de innerlijke natuur haar werk laat doen, komt er naar lente, de zomer, de herfst, de winter, de lente, de zomer, etc. Dan komt er na regen, zonneschijn, en weer regen, en weer zonneschijn, etc. Cyclisch. Onophoudelijk.

Conclusie

Zodra we natuurlijke keerpunten accepteren en weten dat we soms licht en soms donker meemaken en daarvan op verschillende manieren van kunnen leren, is er eigenlijk niets mis. Dan ontstaat er een innerlijke rust en acceptatie die het leven en je loopbaan een stuk lichter en relatiever maakt.

Want, alles is tijdelijk. Want, alles komt en gaat. En keerpunten markeren nieuwe kansen om van te leren.

Ik wens dat je alle natuurlijke keerpunten omarmt en je kansen geeft om verder te groeien naar een mooi mens voor jezelf en je omgeving.

Martin

© 2026: Martin Thoolen

#wereldinspiraties #worldinspirations #reisverhalenmartinthoolen #travelstoriesmartinthoolen #spirit #synchroniciteit #synchronicity #firstnations #persoonlijkinspirerendleiderschap #persoonlijkleiderschap #leadership #leadershipdevelopment #personalleadership #leiderschap #spiritueelleiderschap #spiritedleadership #executivecoaching #leiderschap #leiderschapsontwikkeling #teamcoaching #collectiefleiderschap #professionalcoaching #coaching #businesscoaching #psychologyofselves #voicedialogue #egozielspirit #egosoulspirit #ego #ziel #awarenessatwork #martinthoolen

Martin Thoolen

Met meer dan 35 jaar professionele ervaring als organisatiepsycholoog en senior trainer/coach heb ik intussen tienduizenden mensen mogen begeleiden in Persoonlijk of Collectief Leiderschap. Zowel in teams als individueel. In coachings, trainingen, leergangen, retreats en seminars, leiderschapsontwikkeling en organisatie-ontwikkeltrajecten.
Lees meer...

Lees ook:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Opdrachtgevers

chevron-down-circle